Rivaliserende Formule 1-teams zullen het nauwlettend in de gaten houden Alfa Tauri volgend jaar.
rode stier‘s tweede team begon het jaar met een zeer niet-competitieve auto te midden van geruchten over verkoop – en sloot het seizoen af met een veel nauwere relatie met Red Bull Racing.
“Bij 18 van de 22 Grand Prix kwam Alpha Tauri met nieuwe onderdelen opdagen, acht keer in zo’n mate dat je bijna van een B-, C- of D-versie had kunnen spreken”, aldus Auto Motor und Sport-correspondent Michael Schmidt.
Maar het is niet alleen de mate van vooruitgang die de concurrenten alarmerend vinden, want het juniorenteam van Red Bull sloot het seizoen zelfs af met de achterwielophanging van de titelwinnende RB19.
“Niemand kan de langzame bochten beter doen dan zij nu”, zegt McLaren-baas Andrea Stella.
Het team uit Faenza, dat toen nog bekend stond als Toro Rosso, had enkele jaren geleden vergelijkbare synergieën met het moederteam kunnen aanwakkeren, “maar de ingenieurs waren trots en geloofden dat ze net zo goed waren als (Adrian) Newey”, aldus Dr. Helmut Marko.
Dat is nu aan het veranderen, nu de ingenieurs van Alpha Tauri zelfs een eigen gebouw hebben op de Red Bull-campus in Milton Keynes.
En dat is waar de concurrenten zich het meest zorgen over maken: dat de vooruitgang van Alpha Tauri het toch al dominante Red Bull Racing-team daadwerkelijk helpt.
De FIA’s Nikolas Tombazis, zegt echter dat het bestuursorgaan de werkrelaties tussen teams nauwlettend in de gaten houdt. “We bezoeken elk team elke twee tot drie weken”, bevestigde hij.
Christian Hoorner‘s toenemende macht is ook een zorg voor rivalen, zoals hij zou hebben verdedigd Daniël Ricciardo‘s terugkeer naar de F1, Laurent Mekies‘ installatie als Alpha Tauri-baas, en een nieuwe hoofdsponsor voor het juniorenteam – Visa.
“Als Alpha Tauri volgend jaar om de vijfde plaats strijdt, zullen er zeker oproepen zijn om het team te verkopen”, zei een niet bij naam genoemde Red Bull-functionaris.