De FIA World Motor Sport Council kwam bijeen voor de laatste bijeenkomst van 2023. De bijeenkomst werd voorgezeten door FIA vice-president voor sport Robert Reid en WMSC-leden die persoonlijk aanwezig waren in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan, en via videoconferenties van over de hele wereld.
De bijeenkomst maakte deel uit van de FIA General Assemblies Week 2023, georganiseerd door de Azerbeidzjaanse Automobielfederatie (AAF) en de stad Bakoe.
Als samenvatting van het seizoen 2023: Robert Reid gezegd: “Nu 2023 ten einde loopt, kijken we terug op een jaar vol uitdagingen en prestaties. Een jaar waarin we onze belofte van robuust bestuur hebben waargemaakt en expertise hebben toegevoegd aan onze managementstructuur.
“We blijven duidelijkheid brengen in al onze besluitvorming terwijl we proberen de federatie een stevige basis te geven voor de toekomst. Aan de sportieve kant hebben we in alle categorieën een strikte naleving van de sportieve en technische voorschriften gezien.
“Op financieel gebied hebben we ons exploitatietekort opnieuw teruggebracht en tegelijkertijd onze boekhoudkundige processen gestroomlijnd.
“We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in onze United Against Online Abuse Campaign met de deelname van 22 internationale federaties aan ons recente barometeronderzoek.
“Als federatie blijven we onze missie waarmaken: de mondiale stem van de autosport zijn, de behoeften van onze ledenclubs dienen en onze concurrentiebasis wereldwijd vergroten.”
Hieronder volgt een samenvatting van de besluiten die tijdens de vergadering van vandaag zijn genomen:
FIA Formule 1 Wereldkampioenschap
Er werd opgemerkt dat de FIA dit blijft onderzoeken technologische innovaties waardoor de regelgevingspraktijken de komende jaren verder zullen worden verbeterd. Er wordt nog steeds gewerkt aan de invoering van maatregelen om de extreme hitte te bestrijden waarmee chauffeurs dit jaar in Qatar te maken kregen. De eerste stappen zijn al gezet na de update van de onderstaande technische reglementen om het mogelijk te maken dat er een verkoelende ‘scoop’ op de auto’s wordt gemonteerd. De kalender voor 2024, die eerder door de leden van de Raad was goedgekeurd, werd ook besproken, waarbij de gezondheid en het welzijn van al het reizende personeel een belangrijke overweging voor de toekomst was.
Stefano Domenicali, CEO van het Formule 1-management, bedankte alle FIA-functionarissen en vrijwilligers voor hun onschatbare bijdrage aan het succes van het F1-seizoen 2023. Zijn opmerkingen werden herhaald door Frédéric Vasseur, teambaas van Scuderia Ferrari en vertegenwoordiger van de F1 Commission in de World Motor Sport Council.
De Wereldraad heeft verschillende updates van de sportieve en technische reglementen van de Formule 1 voor 2024 goedgekeurd, die zijn voorgesteld na de meest recente bijeenkomst van de F1-commissie. Het bevestigde de volgende belangrijke wijzigingen:
- De bepaling in het Technisch Reglement dat bij extreem warme omstandigheden een verkoelende ‘schep’ moet worden aangebracht.
- De beperking van het aantal en de massa van bepaalde metalen onderdelen in de vloer die als een veiligheidsrisico zijn aangemerkt als ze uit een auto losraken.
- De vermindering van de tijd die op de grid wordt doorgebracht voorafgaand aan een Grand Prix van 50 terug naar 40 minuten, net als vóór de proef met presentatie-elementen vóór de race.
- De vereiste om te stoppen met werken aan auto’s die starten vanuit Pit Lane – de FIA heeft opgemerkt dat er momenteel geen regelgeving bestaat om de procedure te beschrijven rond personeel en uitrusting met betrekking tot auto’s die starten vanuit Pit Lane. Om veiligheidsredenen is het nu verplicht om al het personeel en materieel 90 seconden na de start van de formatieronde van de fast lane te verwijderen.
- Kleine updates van het sportieve, technische en financiële reglement van de aandrijfeenheid van 2026 zijn goedgekeurd.
FIA Wereldkampioenschap Rally
Volgens de aankondiging Gisteren, na de oprichting van een werkgroep om de toekomstige richting van de rallysport te evalueren en aan te bevelen, verklaarde Robert Reid dat het werk nu is begonnen met bijeenkomsten die deze week al plaatsvinden met WMSC-leden en ASN-vertegenwoordigers in Bakoe.
Het WMSC heeft de aanbeveling van de WRC-commissie goedgekeurd om Hankook te benoemen als de officiële bandenpartner en leverancier van het FIA World Rally Championship voor een driejarige overeenkomst die ingaat in 2025. Dit besluit volgt op een gedetailleerd aanbestedingsproces dat de FIA in juli heeft gelanceerd. op criteria als de capaciteiten van de leverancier, duurzaamheid, technische kwaliteit, kosten per band en marketing. Hankook zal Pirelli vervangen wiens WRC-overeenkomst met één leverancier aan het einde van de campagne van 2024 zal worden afgerond.
De principes van een nieuw format voor de toekenning van kampioenschapspunten voor fabrikanten, coureurs en bijrijders zijn goedgekeurd met als doel de opwinding en het concurrentievermogen te vergroten, vooral op zondag. De details en het saldo van de punten per dag zullen in een later stadium worden bevestigd door de WMSC Task Force.
Met het doel om de kosten aanzienlijk te verlagen, zullen in 2025 en 2026 maximaal drie nieuwe hybride exemplaren per seizoen worden toegestaan voor Rally1-auto’s die worden ingezet om punten te scoren in het constructeurskampioenschap, in plaats van negen.
Wat de promotie betreft, zullen P1-crews minimaal twee passages van de shakedown voltooien, terwijl de derde pas beschikbaar zal zijn voor een media- of VIP-passagiersrit bepaald door de WRC-promotor om grotere bekendheidsmogelijkheden voor het kampioenschap te bieden.
Op basis van feedback van deelnemers mogen P2-crews nu routenotitieauto’s gebruiken en zal er op vrijdag een andere startvolgorde worden geïmplementeerd om discrepanties met P1-coureurs te voorkomen.
ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap
Raadsleden bevestigden de keuze voor afzonderlijke leveranciers voor de komende GEN4-raceauto, die in de 13e zal debuteren.eseizoen van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap (2026-2027). Een grondige analyse van de ingediende biedingen evalueerde naast vele andere aspecten ook de technische specificaties van elk product, evenals de productiecapaciteiten en voorgestelde ondersteuning op evenementen, en ging gepaard met inspecties van de gebouwen van de respectieve kandidaten. Net als bij GEN3, het aanbestedingsproces van GEN4, was duurzaamheid ook een belangrijk aandachtspunt.
Na dit uitgebreide proces is besloten dat Spark Racing Technology het chassis voor de elektrische eenzitterserie zal blijven leveren – zoals het Franse bedrijf heeft gedaan sinds de start van de Formule E in 2014 – terwijl de batterijen van GEN4 zullen worden vervaardigd door Podium AT.
De voorste aandrijflijn zal worden geleverd door Marelli en de auto’s zullen rijden op Bridgestone-banden, wat de terugkeer van de Japanse fabrikant naar een FIA Wereldkampioenschap voor het eerst in anderhalf decennium markeert.
Technische en veiligheidsafdeling
Er werd een verhoging van de circuithomologatie- en hologramkosten goedgekeurd. Bij de tariefverhoging wordt rekening gehouden met de stijgende kosten van ondersteunings- en veiligheidsonderzoek op dit terrein.
FIA-rallycommissie
Er is een verduidelijking aangebracht in het regionale rallyreglement met betrekking tot het gebruik van de tweede handmatige brandblusser. In dit verband mag een van de blussers worden weggegeven om te helpen bij het blussen van een brand buiten de auto van de deelnemer, zonder dat dit gevolgen heeft voor de bemanning bij de start van de volgende klassementsproef. Deze blusser moet zo spoedig mogelijk vervangen worden, bij de eerstvolgende Service of Parc Fermé (zie Art. 63.5.1).
De Kalenders voor 2024 voor de FIA African (ARC), Asia-Pacific (APRC) en CODASUR Rally Championships en European Rally Trophy werden goedgekeurd. De schema’s voor de FIA Europese (ERC), Midden-Oosten (MERC) en NACAM Rallykampioenschappen werden eerder in november goedgekeurd.
FIA Cross-Country Rallycommissie
Een nieuw format voor de FIA World en Regional Baja Cups introduceert een verplichte registratie en een nieuw puntensysteem dat ertoe moet bijdragen dat deze kampioenschappen spannender worden om te volgen.
Om zoveel mogelijk ploegen kans te geven op de titel, worden er punten toegekend per groep (Ultimate, Challenger, SSV, Stock), met een coëfficiënt gebaseerd op het aantal starters. Alle resultaten tellen nu mee voor het eindklassement om deelname aan alle rondes te stimuleren. Deelnemende teams en deelnemers profiteren van 50% korting op de inschrijfkosten voor het eerste jaar 2024.
FIA Offroad-commissie
Er werd een ‘Battle of Technologies’-concept goedgekeurd waarbij elektrisch aangedreven auto’s (EV) op gelijke voet zullen concurreren met auto’s met interne verbranding (ICE) in het FIA World Rallycross Championship.
Er werd een wijziging in het sportieve format goedgekeurd, waarbij deelnemers om positie zullen racen en niet tegen de klok. Kampioenschapspunten zouden in elke race, inclusief heats, worden verdiend.
Er werd ook afgesproken dat het herziene format het gevaar van de baanomstandigheden/-evolutie zou verkleinen en gemakkelijker te begrijpen zou zijn voor fans die nieuw zijn in de sport.
Hoosier Racing Tire werd na een aanbestedingsprocedure goedgekeurd als enige leverancier voor banden voor alle FIA-rallycrosscategorieën. De leverancier werd door de FIA verplicht om vorige maand een onafhankelijke testsessie uit te voeren om de technische capaciteiten en prestaties van de banden te beoordelen en werd na deze test goedgekeurd.
FIA Truck Racing-commissie
Kalender Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2024 is goedgekeurd.
Het sportreglement voor 2024 Goodyear FIA ETRC is ook goedgekeurd, met een vernieuwd kwalificatieformat en een extra titel voor de beste op Chrome gerangschikte coureur aan het einde van het seizoen.
In plaats van twee sessies zal de kwalificatie nu uit drie segmenten bestaan – te beginnen met een 15 minuten durende kwalificatietraining 1 die open is voor alle deelnemers, gevolgd door een 10 minuten durende QP2 (voor de snelste tweederde van alle coureurs die in QP1 zijn geklasseerd) en poleposition-beslissende QP3 van vijf minuten (voor de snelste tweederde van alle coureurs die in QP2 zijn geclassificeerd).
Truck Racing Cup is goedgekeurd als nieuwe discipline op het programma van de derde editie van de FIA Motorsport Games, waarbij het evenement zal plaatsvinden van 23 tot 27 oktober 2024 in Valencia en de raceactiviteiten zich concentreren op Circuit Ricardo Tormo.
FIA Drifting Commissie
Ontwikkeld door de FIA Drifting Technical Working Group en de commissie, is een gestandaardiseerde geluidsmeetmethode voor driftwedstrijden goedgekeurd. Er wordt een goede controle uitgevoerd om de impact van de evenementen op het milieu te verminderen en ervoor te zorgen dat deze plaatsvinden ondanks verschillende overheidsbeperkingen. Het document waarin de werkwijze wordt uiteengezet, wordt binnenkort via de website voor organisatoren van evenementen beschikbaar gesteld ASN Drifting-bronnen sectie van de FIA-website.
FIA CIK – Internationale Kartingcommissie
De introductie van FIA Karting Guidelines for Drivers with Disabilities (gezamenlijk opgesteld door Karting, DAA en Safety Commission) werd goedgekeurd.
Na het succes van de onlangs geïntroduceerde KZ2 Masters (categorie versnellingsbakkart voor coureurs vanaf 35 jaar), is de inschrijflimiet voor de categorie, die was vastgesteld op 36 per ronde van het Europees Kampioenschap, nu verhoogd naar 54.
Er is een aanpassing gemaakt aan de boetes die in de karting worden opgelegd om deze in overeenstemming te brengen met de Internationale Sportcode. Er zijn ook wijzigingen aangebracht in de voorwaarden waaronder coureurs mogen herstarten nadat ze na een incident op de baan zijn geïmmobiliseerd.
FIA Milieu- en Duurzaamheidscommissie
Er werd opgemerkt dat Felipe Calderón aftrad als president. De heer Calderón heeft er de afgelopen weken voor gezorgd dat de FIA sterk aanwezig was op de COP28.
“Tijdens het presidentschap van Felipe heeft de FIA aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van haar duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Dankzij zijn leiderschap beschikt de FIA nu over een sterke, effectieve en impactvolle commissie, slechts zes jaar nadat deze voor het eerst werd gelanceerd.” Reid gezegd.
Andere FIA-sportkalenders die vandaag door de WMSC zijn goedgekeurd, zijn beschikbaar hier.
Komende bijeenkomsten van de World Motor Sport Council
Voorlopige data voor toekomstige bijeenkomsten van de FIA World Motor Sport Council in 2024 zijn als volgt: